سلام. 

اول یه عذر خواهی کنم بابت اُفت سایت تو این روزا. و ی قول بدم که مطالب سایت از این روز به کیفیت قبلی باز خواهد گشت و ما مطالبرو روزانه برای شما اماده خواهیم کرد تا وبلاگ از این حالت اُفت خودش در بیاد.

بسیاری از دانش‌آموزن با آغاز سال تحصیلی مصمم می‌شوند که امسال حتماً به این جمله عمل خواهند کرد:

"درس هر روز را همان روز بخوانم."

این عمل در اوایل شروع کار خیلی ساده خواهد بود؛ البته تا زمانی که دانش‌آموزان در پاسخ این جمله این سخن را به میان نیاورند که: "درس فردا را چه‌کار باید کرد؟"

انجام این کار  نیاز به سخت‌کوشی دارد؛ زیرا در صورتی که دانش‌آموز پس از این‌که مطالعه‌ی درس‌ها را بعد از یادگیری آن در کلاس، همان روز انجام دهد، هم در ساعت مطالعه صرفه‌جویی کرده و هم موجب افزایش کیفیت مطالعه شده است. اگر دانش‌آموز همان روز کار مطالعه را انجام دهد، فقط نیاز به تکمیل کردن 25% مطالعه‌ی مطلب را دارد؛ زیرا 75% آن به سبب حضور در کلاس و فراگیری آن شکل گرفته است، اما اگر این کار به روزهای بعدی موکول شود عدد 25% و 75% جابه‌جا خواهند شد؛ یعنی فقط 25% از مطالب در ذهن باقی می‌ماند.

در یک مقایسه‌ی ساده به این نتیجه می‌رسیم که اگر دانش‌آموز بخواهد 2 روش را برای مطالعه در نظر بگیرد به این شکل خواهد بود:

وش اول: درس امروز را مطالعه کند و درس فردا را مرور داشته باشد (زیرا هفته‌ی قبل به سبب خواندن درس هر روز در همان روز مطالعه شده است).

روش دوم: فقط درس فردا را بخواند (چون درس هر روز را در همان روز نمی‌خواند).

مقایسه‌ی این دو روش از 2 حیث اهمیت دارد: یکی کمیت مطالعه و دیگری کیفیت. شما می‌توانید در قسمت زیر این مقایسه را مشاهده کنید (به علامت‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر توجه کنید):

ساعت مطالعه: اگر فقط درس فردا را بخواند ساعت مطالعه‌ی بیش‌تری صرف می‌شود؛ همان‌طور که گفته شد به سبب این‌که هفته‌ی پیش درس را فرا گرفته است، قسمت زیادی از آن فراموش شده است.

کیفیت مطالعه: اگر درس امروز را بخواند و مروری بر درس فردا داشته باشد، هر مطلبی 2 بار مطالعه می‌شود و این کار کیفیت مطالعه را افزایش می‌دهد.

تصمیم شما چیست؟