سال سوم دبیرستان یکی از مهمترین مقاطع تحصیلی است که باید آن را پشت سر بگذارند، یک سری از عوامل سال سوم دبیرستان را نسبت به سایر مقاطع متمایز می کند، به همین دلیل ما در مورد سال سوم توضیحاتی را خواهیم داد که دانش آموزان بدانند که چرا سال سوم حائز اهمیت است.

اولاً همان طور که می دانید 2 سال است که 25% از نمرات دانش آموزان در کنکور نتیجه دستاور تلاش آن ها در امتحانات نهایی است.

زمانی که دانش آموزان برای سال سوم درس می خوانند هر کدام از درس ها را به صورت جدا جدا می خوانند و امتحانات را هم به صورت هر درس جداگانه امتحان می دهند.

به دست آوردن یک چهارم نمره و یا 25% در یک چنین شرایطی بسیار ساده تر از آن است که ما بخواهیم نمره ای را در یک آزمون 4 ساعته که همه مطالب و مباحث از همه درس ها در آن مطرح است را کسب کنند.

پس ویژگی خیلی مهم این است که یک چهارم نمره کنکور این عزیزان در خود سال سوم با توجه به نمره ای که از امتحانات نهایی به دست می آورند، کسب می شود.

یک سری از درس ها ویژه سال سوم است و دانش آموزان این درس ها را در جای دیگری نمی بینند هم در درس های اختصاصی و هم در درس های عمومی، فرض کنید درس عربی در سال سوم به اتمام می رسد، درس بسیار تعیین کننده و مهمی که دیگر برای دانش آموزان تجربی و ریاضی در سال آخر تکرار نخواهد شد.

درسی مانند روانشناسی برای دانش آموزان انسانی در سال سوم یک بار تکرار می شود و به اتمام می رسد، درس زبان فارسی در بین دروس عمومی که البته سال دوم هم وجود دارد اما سوالات کنکور فقط از سال سوم مطرح می شود و آن مباحث فقط در سال سوم است.

مباحث سال سوم در کنکور بودجه بندی بسیار بالایی دارند، یعنی تعداد زیادی از سوالات کنکور از مباحث سال سوم مطرح می شود، برای مثال درس شیمی از 35 تست درس شیمی 12 تست آن مربوط به سال سوم است.

درس دین و زندگی از 25 تست کنکور حدود 8 سوال آن مربوط به سال سوم است، درس ادبیات و زبان فارسی از 25 تست کنکور حدود 12 تا 13 تست آن مربوط به سال سوم است.

اگر از دروس اختصاصی هم بخواهیم مثال بزنیم؛ درس فیزیک از رشته ریاضی از 45 تستی که در کنکور مطرح است حدود 13 تست آن مربوط به سال سوم است.

در همین درس فیزیک در رشته تجربی از 30 تستی که در کنکور مطرح است تقریباً 8 تست آن مربوط به سال سوم است.

در درس زیست شناسی که درس بسیار مهم گروه تجربی می باشد، از 50 سوالی که در کنکور مطرح است حدود 18 تست آن مربوط به سال سوم است.

همان طور که گفتیم 25% نمره کنکور از امتحانات نهایی دانش آموزان کسب می شود و چیزی حدود 30% سوالات از سال سوم دبیرستان مطرح می شود با این حساب طبیعی است که بپذیریم سال سوم سال بسیار مهم و تعیین کننده ای است.

امتحانات در سال سوم به صورت نهایی برگزار می شود و تفاوتی که با سال های قبل دارد این است که دانش آموزان در محیطی خارج از مدرسه خود امتحان می دهند و معلمی غیر از معلم خود برگه های آن ها را تصیح می کند پس طبیعتاً دانش آموزان باید با استاندارهایی که قرار است رو به رو شوند از قبل آشنا شوند.

تمایز مهم این است که دانش آموز در سال سوم می تواند به صورت آزمایشی در کنکور دانشگاه آزاد هم شرکت کنند.

این عوامل و این موضوعات باعث می شود که سال سوم تأثیر گذارتر از سال چهارم باشد به همین دلیل دانش آموزانی که پا به سال سوم می گذارند عملاً باید بدانند که کار بسیار مهمی را پیش رو دارند و در واقع کار این عزیزان برای کنکور از سال سوم استارت می خورد.

بسیاری از دانش آموزانی که موفق هستند و از کنکور یک نتیجه مطلوبی را به دست می آورند، در طول سال سوم یک برنامه منظم را اجرا می کنند و از منابع بسیار مهمی استفاده می کنند.

من در این جا به 2 منبعی که برای امتحانات نهایی دانش آموزان بسیار تأثیر گذار است یکی از ابتکارات و یکی از ویژگی هایی که دانش آموزان باید آن را دنبال کنند این است که برای بالا بردن نمرات در امتحانات بهتر است با نمونه سوالات این امتحانات آشنا باشند.

این 2 منبع یکی کتاب نمونه سوالات دو سالانه است که در واقع نمونه سوالات امتحانی پر تکرار که از برترین بخش های کشور از سوالات امتحانات نهایی سال های گذشته جمع آوری شده است و به عنوان یک منبع مطالعاتی بسیار مناسب می باشد که بهتر است دانش آموزان سال سوم این کتاب را در برنامه مطالعاتی خود داشته باشند و زمانی که درس می خوانند با کمک کتاب 2 سالانه نکات بسیار مهمی را از آن یاد بگیرند.

کتاب دیگری هم هست به نام مجموعه سوالات امتحانی که در ایام امتحانات کاربرد دارد و ما برای جمع بندی ایام امتحان دانش آموز به این کتاب اشاره می کنیم .

موضوع مهم دیگر این که دانش آموزان تا سال آخر وارد موضوع تست زنی نمی شوند و همیشه این سوال از جانب دانش آموزان مطرح است که چرا ما در مدرسه نمرات خوبی را به دست می آوریم اما در آزمون های تستی نتیجه مطلوبی را به دست نمی آوریم.

واقعیت این است که در آزمون های 4 گزینه ای یک تفاوتی با امتحانات وجود دارد :

اولاً در امتحانات مدرسه به نوشته های دانش آموزان نمره داده می شود و جواب آخر فقط 25 صدم نمره را دارد در صورتی که در آزمون های تستی جواب آخر همه چیز است و دانش آموزان باید بلد باشند تا به جواب آخر برسند.

دوم این که ما در امتحانات مدرسه نمره منفی نداریم، یعنی اگر دانش آموزی مطلب را غلط نوشت بابت آن نمره منفی کسب نمی کند در صورتی که در آزمون های تستی هر 3 پاسخ غلط یک پاسخ صحیح را از بین می برد.

این یک مهارت است که دانش آموزان باید آن را کسب کنند تا نهایتاً بتوانند در کنکور هم موفق باشند، به همین جهت ما به این عزیزانی که پا به سال سوم می گذارند توصیه می کنیم که بحث حضور در آزمون های برنامه ای و شرکت در آزمون های 4 گزینه ای و خواندن روش هایی که با خواندن آن ها می توانند به سوالات 4 گزینه ای پاسخ دهند را در برنامه کار خود داشته باشند و با کمک کتاب های آبی حتماً هر مبحثی را که می خوانند و خوب یاد می گیرند و بر روی مباحث آن مسلط می شوند به سراغ تست های آن بروند و درس خواندن برای کنکور را از این مقطع آغاز کنند.

*****

"توصیه هایی برای دانش آموزانی که هم اکنون به پایان سال رسیده اند و می خواهند به سال پیش دانشگاهی و یا سال چهارم وارد شوند "

دانش آموزانی که هم اکنون امتحانات نهایی خود را پشت سر می گذارند، کار حضور و آماده سازی برای کنکور آن ها آغاز شده است.

این دوستان باید از هم اکنون با یک برنامه راهبردی که البته توصیه ما برنامه راهبردی کانون است بپیوندند و وارد حیطه برنامه های راهبردی و آزمون های کانون شوند تا با دریافت این برنامه آرامش پیدا کنند.

دانش آموزان در رشته ریاضی 26 کتاب، در رشته تجربی 27 کتاب و در رشته انسانی 35 کتاب دارند که باید آن ها را در مقطع پایانی و سال آخر مورد مطالعه قرار دهند.

یکی از زمان هایی که می توان خیلی مناسب این تقسیم کار را انجام داد در تابستان است، یعنی دانش آموزان عزیز باید با استراحت کوتاهی بعد از امتحانات کار را بلافاصله شروع کنند.