ریشهیابی تستهای شکدار
یکی از مشکلاتی که بعضی از دانشآموزان حین آزمون یا تمرینات تستی با آن مواجه میشوند تستهای شکدار است. میخواهیم بدانیم تست شکدار چگونه ایجاد شده و راهکار آن چیست.
اول آنکه میدانیم تست زدن بلافاصله پس از مطالعه و بدون تمرین و مرور، کار اشتباهی است و یکی از علل ایجاد این نوع مشکل، حین حل تست، همین موضوع است.
یک مبحث پس از مطالعهی اولیه لازم است مجدداً دوره شود، تمرینات تشریحی یا به زبان دیگر تستهای آموزشی تمرین شود و سپس به سراغ مرحلهی نهایی یعنی تستهای استاندارد و زماندار رفت.
علت دوم تستهای شکدار معمولاً حواسپرتی داوطلب حین حل تست است یا اینکه به دلیل سرعت بالا یا نگرانی حین خواندن صورت سؤال، نکته یا کلمهی خاصی را جا گذاشته یا اشتباه متوجه میشود و در حل تست به دو گزینهی درست برمیخورد و توانایی پاسخگویی را ندارد.این مشکل معمولاً در سؤالات زیستشناسی و برخی مسائل چندمرحلهای فیزیک بیشتر دیده میشود.
علت سوم شکدار شدن یک تست عدم بررسی تستهای نادرست قبلی و تحلیل آزمونهاست. بدون شک اگر داوطلبی از اشتباهات خود در تستهای یک مبحث درس گرفته و یادگیری خود را تکمیل کند در دام مشابه در سؤال دیگری نخواهد افتاد و با موفقیت پاسخ تست را تعیین خواهد کرد.
گروه دیگری از دانشآموزان هستند که علت تستهای شکدار آنها انتخاب منابع نامناسب است که در آنها توضیحات اضافه و گاهی نادرست و خارج از کتاب درسی گنجانده شده و داوطلب در حل تستهای استاندارد و آزمونها بین مطلب کتاب درسی و منبع نامناسب دچار شک میشود.
درمجموع برای آمادگی بهتر و بیشتر در حل تستها توجه به کارنامهی بازیابی آزمونها و تحلیل درس به درس آزمون، حل تعداد مناسب تست از مباحث سخت کتاب درسی و همچنین انتخاب منابع درست، نکات حائز اهمیت در دستیابی به موفقیت هستند.
- ۹۷/۰۳/۰۲